Dagsturhytta på Nuten

Categories Blogg
Hytta på Nuten har god utsikt over Haugesund.

Fra modellflybanen på Skokland fører en forholdsvis lettgått sti inn i marka og opp til dagsturhytta på Nuten i Haugesunds byheier. Her finnes ikke mange parkeringsmuligheter langs veien, men har man tatt sykkelen fatt er det flust av trær å tjore den til i skogbrynet. Herfra var det ganske nøyaktig 1 km å vandre.

Joda, i førstningen gikk det oppover på stein, røtter, berg og en god porsjon gjørmehull. Tatt i betraktning den relativt fuktige sommeren vi har hatt kom det ikke som noen overraskelse. Jeg hadde valgt riktig fottøy for anledningen.

Steinsatt parti.

Stien tar deg sørvest før den – omtrent halvveis – dreier i sørøstlig retning. Noen sleipe og glatte partier finnes, men etter den første stigningen flater terrenget betraktelig ut. Man får øye på hytta omtrent 150 meter før man er framme.

Fyringsovnen kan komme godt med til vinteren.

Enkelte vil nok si “har du sett ei dagsturhytte har du sett dem alle.” Det er riktig at de er bygget likt, men her handler det mer om beliggenhet og utsikt enn noe annet. I så måte er hver enkelt hytte unik. Inne finner man en liten hems og sittebenker. Hytta er også utstyrt med fyringsovn som lar deg holde varmen på kaldere dager. I tillegg finnes her et mini-bibliotek. Det gleda meg å se min eldste bok, “Fine fotturer”, (Vormedal forlag, 2020), i hyllene!

En glede å se. Håper den kan komme til nytte for turgåere.

Nuten ligger på 153 moh. Dagsturhytta ligger like nedenfor. Den ble offisielt åpnet 29. april, 2024. Mellom trærne kan man se ut over Haugesund. Hovedvinduet er vendt nordvestover og lar deg skue ut mot havet. Lenger nord ser man mot Bømlo og skimter Siggjo i det fjerne.

Ut mot havet.

Siden været var så fint satte jeg meg ute på trammen og nøt formiddagssola. Alle dagsturhyttene har rikelig med sitteplasser på samtlige sider, noen med overbygg, andre som brede, gode trappetrinn, felt inn i skråtaket. Jeg hadde medbrakt niste og fortærte den før jeg fulgte stien tilbake til sykkelen.

En del bløte partier, men også en del tilrettelegging langs ruta.

Distanse: 2 km tur/retur
Tidsbruk: 35 minutter

Kartutsnitt fra mobil-app.
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *