Tur til Nuten (153 moh)

Categories Blogg

Tar man turen til Ridesenteret, nord på Bleikmyr i Haugesund, er det bare en kort etappe til stistart i enden av Hovslagervegen. Det finnes godt med parkeringsmuligheter ved senteret, men om du ferdes grønt som meg, kan du også tjore sykkelen til et av mange trær 200 meter lenger oppe.

Langs stien, her fra utsiktspunktet sørøst for Nuten.
PÅ HISTORISKE STIER
Man går rett inn mellom trærne på bred og fin, om steinete sti. Den følger en brusende bekk det første stykket. En gang i tida var dette del av kirkevegen mellom Skåre og Skokland, Kalland, Skastad og Halseid. I førstninga bærer den da også preg av å ha vært opparbeida for lenge, lenge siden. Man passerer en stor, flat stein som kalles Liksteinen. På slike steinblokker plasserte man gjerne kista når det var tid for en pause blant gravfølgets bårebærere.
Tydelig, steinlagt sti oppover Kleivane.
Et par hundre meter oppi Kleivane deler stien seg. Dersom man går rett fram over bekken kommer man først til Ølkånå og kan fortsette opp til Tjelltjørn. Dette er også ruta man må ta om planen er å følge den gamle kirkeruta. Ølkånå er et naturlig oppkomme hvor kirkegjengere og andre stansa for å fukte strupen. I dag er den grumsete og temmelig tilgrodd.
Bekken hadde god vannføring…
LANGS KANTEN
Turen til Nuten går videre på stien mot venstre. Etter som man kommer stadig lenger opp i terrenget byttes steinete underlag med eksponerte røtter og mykt bardekke like før Karikovane. Stedsnavnet er en fellesbetegnelse på smådaler i området. Følg sørsida av myra og kryss en knekt klopp før du karrer deg videre opp gjennom barskogen og fram til stupkanten hvor det er god utsikt over nordre bydel.
Nuten (153 moh). Man ser langt, også innover i marka.
Det føles luftig, oversiktlig og vidsynt. Kanten er aldri faretruende nær, så ta det rolig og nyt utsikten. Et stykke fram kommer man til to graner som skygger for utsikten. Dette kan føles som endemålet, men er det ikke. Stien leder videre, forbi Ulvaskar, hvor det går en utydelig og mye mindre benytta sti ned mot Ridesenteret. Dette er ei kortere, men mer utfordrende løype. Man passerer en sildrebekk som tusler avsted under steiner og tilvekst, går over barberg og klyver opp en siste høyde, dekka av lavere skog. Så er man på Nuten, 153 moh. Herfra skues det meste av Haugesund og nordliggende områder. Jeg nådde toppen mellom regnskyll og fikk gleden av å se lokale byger tilsløre enkeltområder i hjembyen. Et nydelig skue når man ikke står midt inne i det.
Lokale regnbyger farer over Haugesund.
Fra Nuten går stien videre mot Skokland, men jeg fulgte istedet samme rute tilbake. Sykkelen sto å venta og jeg hadde middagsplaner.