Å forberede fottur over Hardangervidda

Categories Blogg

Hva kan jeg ta med av ekstra goder? (En skal jo kose seg på tur.) Hva kan jeg utelate? Takler jeg ensomheten over lengre tid enn før? Hvor tung bør sekken være? Klarer jeg å gå så langt med så mange kilo på ryggen? Har jeg glemt noe? Rekker jeg toget? Hvordan blir temperaturen og været? Er stien godt merket? Har jeg valgt riktig kart? Hva med batterier og lommelykt? Fotoapparat eller mobilkamera? Riktig fottøy? Nok klesbytte? For mye klesbytte? Middager for ei uke, eller fiskestang og god tro? Hvor lenge er egg holdbare i temperaturer mellom 0 og 12 grader? Havregrøt, eller polarbrød? Kanskje begge deler? Hvordan ser terrenget ut? Ulendt? Bratt? Fuktig? Snødekket? Må jeg bestille plass på turisthyttene? (Jeg tar med telt og sovepose.) Turen tar seks til sju dager. Hva om jeg trenger en hviledag, (eller blir liggende værfast?) Er stiene godt merka? 

Joda. Disse og flere ting farer fortsatt gjennom hodet før en lengre fjelltur, selv etter mange års erfaring. Prøving og feiling. Nedturer og triumfer. De står tett i tett og friskt i minnet. Jeg satser på at jeg har lært noe av tidligere tokter og støtter meg til den tilegnelse kunnskapen. Det skal nok gå bra i år også, selv om jeg har doblet både distanse og tid fra tidligere år. Jeg følger tross alt T-merkede stier og har gjort grundig research i forkant, men sekken ligger fremme, halvpakket og i stadig forandring. “Bedre føre var…” heter det jo.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *